Per què passen les coses

«Lila» és una novel·la necessària, vàlida i extraordinària per la innocència intel·ligentment descarada de la protagonista

| 04/04/2015 a les 22:13h
Especial: Lectures
Arxivat a: Biblioteca
Certament, pensar que passem per aquest món com qui no vol la cosa i tot d’una la vida se’n va redueix les esperances a zero. Més que mai, perquè sí, necessitem agafar-nos a la força interior que ens permetrà sotmetre’ns a les situacions més adverses, irreals i del tot inimaginables. La Lila en el fons ho sap, però duu la por enganxada a la pell i es nega a confiar en les coses bones que la vida li ha posat davant.

Mentre llegia aquest llibre, em preguntava si l’entendria igual en cas d'haver estat una persona creient, si l’hauria gaudit més en cas d’haver posat en pràctica la religió que a casa mai em van imposar. Hi he rumiat molt perquè la història conté sobretot una intensa i transformadora recerca espiritual. I un cop passada l'última pàgina, confirmo que, creguis en el que creguis o no creguis en res, Lila és una novel·la necessària, vàlida i extraordinària per la innocència intel·ligentment descarada de la seva protagonista, que conclou sempre amb una clarividència aclaparadora.
 
La novel·la de Marilynne Robinson té lloc a la localitat de ficció de Gilead, Iowa, i narra la història de la Lila, una sense sostre que després d’anys de sobreviure una vida nòmada de la mà de la dona que la va salvar quan era només una criatura, va a parar a una petita església on coneix John Ames, el pastor de qui s’enamorarà d’una singular manera i amb qui començarà una nova existència que donarà sentit a tots els seus precedents vitals i li aportarà la seguretat necessària per mirar endavant.
 
És magistral com Robinson escriu una història amb un centre ple de teologisme i religió cristiana i, en canvi, el lector sent que cap ortodòxia és necessària per deixar-se endur per la bellesa de l’argument en si mateix, i sobretot per caure rendit als peus d’una protagonista decididament peculiar i insòlitament vulnerable, alhora que tendra i infinitament sorprenent.
 
La manera que la Lila considera els arguments teològics del reverend, amb una seriositat del tot rigorosa però amb un punt d’innocència que ho banya tot d’humanitat, ens captura per la seva fulgor filosòfica que en més d’una ocasió ens fa riure, i en d’altres plorar. La vertadera història d’aquest llibre rau en la lluita per comprendre per què passen les coses i quin sentit té la nostra vida quan t’han posat un nom bonic perquè ets lletja i l'única educació que has rebut és la de la violència, les penúries i les adversitats.
 
Malgrat que les fortes conviccions religioses de Marilynne Robinson afloren en la seva escriptura, aquestes no deixen de ser preocupacions profundament humanes del tot compatibles amb un cert escepticisme religiós. El nivell profund de les lectures històriques i de l'heterodòxia cultural de l’autora poden espantar en algun punt, però amb la Lila guiant-nos a través de la seva sensibilitat (i, per tant, la de la mateixa Robinson) queda garantit que arribarem al final gaudint de cada fragment. Com les petites coses que mereixen ser per sempre més recordades, a la Lila no l’oblidarem.

 
*La cirereta: “Així doncs, el que la vida semblava que era no podia ser gaire important. El reverend sempre deia que ens hauríem d’ocupar de les coses que tenim una mínima esperança de poder arribar a entendre, i l’eternitat no n’és una. Ara, que aquest món tampoc no n’és una. Ella quasi sempre tenia la sensació que entenia més bé les coses quan no s’ho proposava. Les coses van com van. Voler esbrinar el perquè era una bajanada. En una cançó, una nota segueix la d’abans perquè és aquella cançó i no una altra.”
 

Títol: Lila
Autora: Marilynne Robinson
Editorial: Edicions de 1984
Traductor: Esther Tallada
Pàgines: 304
Primera edició: març 2015
Preu: 19,90 €

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
El Macba programa una jornada sobre l’empremta de la repressió i la despossessió colonial
Imatge il·lustrativa
L'Institut del Teatre ofereix uns estudis per aprofundir en l'escenificació i la tecnologia digital
Imatge il·lustrativa
La Casa Elizalde acull la mirada de fotògrafes professionals i aficionades
Imatge il·lustrativa
L'Editorial Barcino presenta la nova versió de l'última de les grans cròniques catalanes medievals
Imatge il·lustrativa
14 reflexions de l'actor, que defensava «la lluita per la nostra república, del cinema o del que sigui»
Imatge il·lustrativa
Polanski, el cinema musical, brasiler, jueu i del món àrab protagonitzen l'inici del curs cinèfil
Imatge il·lustrativa
14 reflexions de l'actor, que deia que «amb tant d'imbècil amb carnet d'opinador, els savis callen»
Imatge il·lustrativa
Un anunci sobre un nen que munta un drama i un pare que no sap quina cara fer